Ciało Fitness Odchudzanie Zdrowie

Śniadania niskowęglowodanowe – czyli energetyczna pobudka z wykopem!

SupleNaTak.pl
Kasia
Napisane przez Kasia

Czy należycie do większej grupy społeczeństwa, która bagatelizuje śniadania?

Nie macie na nie czasu? Uważacie, że bez śniadania da się przeżyć dzień? A owszem, da się, ale jakim kosztem? I jak będzie wyglądał Wasz dzień? Zmęczenie od wczesnych godzin porannych, osowiałość, brak energii… Myślicie, że to wina niewyspania? Otóż nie – to wina braku lub złego śniadania!

Właściwe odżywianie będzie medycyną jutraL. L. Pauling – laureat nagrody Nobla

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia.

Od niego zależy Wasza całodzienna energia i siła, odczuwanie głodu lub sytości. To ono uzupełnia niedobory energii, która została zużyta w 80% podczas snu. Ale jakie jeść śniadania, żeby nie odczuwać senności i porannego zielona kawa forumzmęczenia, nie mieć problemów z koncentracją? Trzeba postawić na śniadania niskowęglowodanowe.

Zazwyczaj większość dietetyków oraz literatura zdrowotna i sportowa stosowały jeden schemat, opierający się na twierdzeniu, że po nocy należy podnieść poziomu glukozy w organizmie, dostarczyć węglowodanów, które zagwarantują Wam energię na cały dzień. I choć węglowodany „tuczą”, to jesteśmy je w stanie „spalić”przez cały dzień.

To wszystko prawda, ale czasami mimo na pozór zdrowego śniadania dopadały Was od samego rana różne dolegliwości:

  • częste napady głodu, większy apetyt, nienasycenie pokarmowe,
  • podjadanie – słodkie, kaloryczne i niezdrowe przekąski,
  • zły humor, złe samopoczucie,
  • brak koncentracji,
  • brak ochoty na trening na siłowni, na bieganie,
  • senność,
  • ogólny spadek mocy,
  • spadek energii.

Interesują Cię tego typu tematy?

Koniecznie zobacz wpisy z kategorii Zdrowie oraz Ciało. NP. Jak zwalczyć efekt Jojo? lub artykuły poświęcone serii Dieta zgodna z grupą krwi.

Ok wracamy do dzisiejszego tematu.

Dlaczego tak się działo?

Przede wszystkim z powodu obecności dużej ilości węglowodanów w Waszym śniadaniu, a także podwyższonego poziomu hormonu stresu – kortyzolu oraz hipoglikemii reaktywnej poposiłkowej.

Hipoglikemia reaktywna poposiłkowa charakteryzuje się spadkiem stężenia glukozy we krwi spada poniżej normy (poniżej 55 mg/dl) w ciągu 4 godzin po spożyciu posiłku. Może być wynikiem zbyt gwałtownego wzrostu insuliny we krwi po posiłku.

Ten typ hipoglikemii najczęściej dotyka osoby młode i szczupłe, ale nie tylko. Często również obserwowana jest u ludzi, którzy schudli w bardzo szybkim tempie oraz u kobiet z lekką nadwagą. Jej przyczyną są nieracjonalne nawyki żywieniowe (zbyt długie przerwy między posiłkami, głodzenie się, unikanie śniadań), spożywanie alkoholu oraz stosowanie diety bogatej w węglowodany, a ubogiej w tłuszcze.

A co z kortyzolem?

Jest on odpowiedzialny za utrzymanie glukozy, insuliny, glukagonu i adrenaliny na prawidłowym poziomie. Prawidłowy poziom powinien być taki, że rano kortyzolu ma być dużo (stąd energia), a wieczorem mało (energii brak, sen). Produkowany on jest w nadnerczach, które odpowiadają też za stężenie glukozy we krwi (glikemię) oraz leptynę (hormon sytości).

O Autorze

Kasia

Kasia

2 komentarze

  • Dzięki za tego arta – nie wiedziałam do tej pory, dlaczego wiecznie jestem śpiąca z samego rana… Uważałam, że to nie jest normalne… no i nie było, ale teraz wiem, dlaczego! Zaczynam stosować takie śniadania! Będziecie dawać więcej przepisów na nie?

    • Hej…Wiktorio :-) Oczywiście, że w miarę możliwości będę dodawała kolejne przepisy, wiem, że dość trudno je znaleźć w sieci, dlatego postaram się nie tylko rozwinąć temat śniadań, ale także podrzucić parę łatwych, szybkich i skutecznych sposobów na śniadanka nisko węglowodanowe:-) śledź naszą stronkę i z pewnością niedługo pojawi się wpis z tego działu Pozdrawiam

Zostaw Komentarz

CommentLuv badge

Close
Przeczytaj inne:
Ćwiczenia na wysoki cholesterol. Czy to działa?

Ćwiczenia na wysoki cholesterol. Czy to działa? Działa! Z pewnością słyszeliście nie raz o zagrożeniach dla zdrowia, spowodowanych podwyższonym cholesterolem. Ale...

Zamknij